Sidor

lördag 22 maj 2010

Vi har yttrandefrihet i Sverige - och i Gävleborgs län. Göran Hägglund till hårt angrepp på Lars Ohly.

Göran Hägglund kristdemokraterna har gått i taket för att Lars Ohly vänsterpartiet svajar i frågan om yttrandefrihet i Sverige.

Expressen skriver: (klicka på rubriken för hela artikeln)

"På ett internt möte i riksdagen i går, inför kristdemokraternas toppkandidater till kommuner och landsting, gick han till attack mot vänsterledaren som Hägglund menar "svajar i frågan om yttrande- och tryckfrihet".
- Det duger inte att vara svajig i det som handlar om demokratins grundvalar. Folk får vara hur provocerande som helst, yttrande- och tryckfriheten är ändå absolut, säger Hägglund, som är beredd att göra yttrandefriheten till en valfråga.
- Jag är beredd att driva frågan vidare ända tills vi får ett entydigt svar från Lars Ohly om att det är oacceptabelt med varje form av hån, trakasserier, våld och förföljelse mot personer som på något sätt har utmärkt sig. "

Själv hade jag en mycket märklig upplevelse för ett par veckor sedan där en mycket hög företrädare för media hade synpunkter på mina blogginlägg och jag fick på mitt vanligtvis ödmjuka sätt förklara att vi faktiskt har yttrandefrihet i Sverige och att det är min rätt att skriva vad jag vill på bloggen så jag delar Göran Hägglunds uppfattning att vi har en absolut rätt till yttrandefrihet i Sverige och faktiskt även i Gävleborgs län.

4 kommentarer:

Picus.V sa...

Ja Lars, vi har yttrandefrihet i Sverige.
Och det är jag den förste att stämma in i.

Men frågan är: Handlar Vilks så kallade konst om yttrandefrihet?
Är det yttrandefrihet att provocera och förlöjliga andra grupper och
deras symboler?

NEJ säger jag. Diskutera gärna men upphöj inte eländet till konst, som tydligen är oantastbar.
Anna Odell sa att "konsten skulle vara fri".
Men ska ovetande yrkesmänniskor som har fullt upp att ta hand om sjuka vara en del i något jävla "konstprojekt" av en bortskämd konstfackselev?

Är NUG:s verk när han skitar ner den offentliga miljön i Stockholms tunnelbanor hans privata lekstuga som skattebetalarna sedan får städa upp.

Är den där lilla Skutskärsfjantens konstfacksprojejkt konst?
Jag tycker inte så. Provocerande är inte konst. Enbart ett sätt för utövaren att få publicitet.

Göran Hägglund söker publicitet....
Dödsryckningar i ett parti som är på väg in i den eviga vilan.

PEJ sa...

det finns ju även en lag om hets mot folkgrupp - och just dessa två verkar "drabba" ihop titt som tätt.

Vart går gränserna ??

Lars Beckman sa...

Ja, vart går gränsen? I Sverige har vi yttrandefrihet och det gäller även den som uttrycker en uppfattning som inte passar alla.

Det är viktigt att alla partier står upp för den rätten i Sverige.

hanna sa...

Jag tycker att både Beckman och PEJ har en viktig poäng här. Vart går gränsen för yttrandefrihet och hets mot folkgrupp ??
Ska man få gömma sig bakom begreppet konst/kultur eller tex humor - har gränsen (om den finns) suddats ut??
Det är ingen lätt fråga att svara på - trots att den vid flera tillfällen har prövats i domstol.

Är en svensk flagga på en balkong i Rinkeby "hets mot folkgrupp"??
Borde vara det lika lite som en palestinsk flagga utanför en villa i Danderyd!!!

Är en muhammed-teckning (rolig eller inte) "hets mot folkgrupp"??
Lika lite som en ritning av Jesus som homosexuell borde vara!!!

Jag tror att utbildning leder till kunskap, kunskap leder till minskade fördomar. Om migrationsverket satsade mer på utbildning av flyktingar och invandrare skulle vi skapa större förståelse för svenskt kultur.
Samma sak med SD och andra nazistiska företrädare - de behöver utbildning och kunskap.