Sidor

tisdag 8 mars 2011

Är socialdemokraterna, Sd och de röd-gröna påverkade av ett oljebolag?

Preem har mycket skickligt måste man erkänna, drivit en kampanj för att Europadiesel ska beskattas högre och annorlunda än MK 1 diesel. Detta utan att det finns några miljövinster med MK 1 diesel numera enligt en av Sveriges ledande bränsleforskare som uttalar sig i tidningen Riksdag och Departement

Det här ska debatteras i Sveriges Riksdag imorgon och vi i alliansen har valt att ställa oss på konsumentens sida för lägre dieselpriser. Det här har tidningen Riksdag och Departement uppmärksammat i en artikel och anklagar mig och Ann-Britt Åsebol, moderat riksdagsledamot från Dalarna, för att gå bensinbolaget Statoils ärenden.

Den som regelbundet följer min blogg vet att jag i valrörelsen, liksom Ann-Britt gjorde, hade många och omfattande kontakter med åkare eftersom de röd-gröna ville, och vill fortfarande såvitt jag förstår, införa en kilometerskatt för tung trafik. Vid dessa möten kom även frågan om Europadiesel upp, och man anförde främst miljöskäl till att man vill ha Europadiesel i Sverige eftersom den är "fetare" och drar mindre diesel. Dessutom kommer priset att sjunka med upp till 50 öre per liter om vi inför Europadiesel.

Som ny Riksdagsledamot så skrev jag många motioner och i samband med frågan om Eurodiesel så hittade vi en bra text, förmodligen på Statoils hemsida, eller någon som använt texten från deras hemsida. Det kan också vara en åkeriförening eller liknande. Det viktiga för mig var att frågan lyftes upp på dagordningen och att vi för konsumenteras bästa kan få ner priserna på diesel.

Preem är ett mycket mäktigt företag och frågan är på vilket sätt de har påverkat de röd-gröna partierna och Sverigedemokraterna att förenas i att nu försöka stoppa Europadiesel i Sverige? Den som ställer sig mot Europadiesel gör sig verkligen till tjänare av ett oljebolag och för mig som Riksdagsledamot så företräder jag allmänintresset så i valet mellan att företräda ett enskilt oljebolag som gynnas av en särbeskattning eller att företräda allmänintresset så väljer jag allmänintresset. Vad väljer de röd-gröna riksdagsledamöterna från Gävleborg? Allmänintresset eller ett enskilt oljebolags intresse?

Sedan har jag full förståelse för ett Preem nu gör allt man kan, från rent kommersiella intressen, att behålla en särställning med en MK 1 dieseln genom sin skatteförmån.

Har då alliansen missgynnat Preem? Nej, jag tycker inte det. Preem  gynnas av förändringen av beskattningen av talloljan vilket i sin tur missgynnar Arizona Chemicals i Söderhamn. Den förändringen kan å ena sidan leda till att tallolja blandas in i dieseln och på så sätt blir mer miljövänlig. Nu kommer säkert Preem att försöka påverka Regeringen och Alliansen att få skatteförmåner även för den diesel, men då verkar det ju minst sagt dålig taktik att skriva debattartiklar i DI mot Alliansen i frågan om Europadiesel.

3 kommentarer:

Anonym sa...

men varför citerar du ett olkjebolag i din motion utan att vara tydlig med det?

Lars Beckman sa...

Jag är inte säker på att det från Statoils hemsida vi hämtade fakta, men det verkar ju som att ursprungsinformationen kommer från dem.

Tror du att Preem har påverkat s och de rödgröna eller varför stödjer man annars Preeem trots att det inte finns några miljöskäl i frågan?

Anonym sa...

Menar du att den undersökning som Preem hänvisar till, som visar på 30% mer skadliga partiklar när man kör på europadieseln, inte stämmer? Om så, vad har du för belägg för det? För inte vederlägger den korta notisen i Riksdag och Departement den undersökning som Preem hänvisar till.

Om Preem har rätt gällande partiklarna finns det ju definitivt miljöskäl.