Sidor

måndag 16 januari 2012

Riksdag och Departement skriver om riksdagsledamöternas bakgrund..

Tidningen Riksdag och Departement skriver om Riksdagsledamöternas yrkesbakgrund och konstaterar att i snitt så har vi som sitter i riksdagen 17 års yrkeserfarenhet. Personligen så tycker jag att det är bra och värdefullt att man har med sig gedigna erfarenheter in i riksdagen. Jag skulle inte vilja vara utan mina år som extrajobbande i kassan på Åhlens i Boden som jag gjorde när jag gick i gymnasiet eller mitt extra arbetande som ordningsvakt eller mina år inom försäljning och marknadsföring. Genom att jag har körkort för buss och lastbil så har jag viss erfarenhet av tung trafik vilket har varit bra i debatten om vinterdäck för tunga fordon. Jag var också ungdomsreporter en gång i tiden på Radio Norrbotten när jag gick i högstadiet... Att jag är delägare i ett litet företag ger mig också erfarenheter när vi diskuterar förslag inom företagsområden och mina 8 år i en  näringslivsorganisation har gett mig många värdefulla inspel från tusentals företagare från hela länet.

Men med detta menar jag inte att det inte är viktigt att ha gjort sin politiska karriär inom exempelvis MUF. Det är blandningen som är det bästa, att man har med sig olika erfarenheter som gör helheten. Problemet skulle kunna uppstå om det bara är personer som har gjort politisk karriär som släpps fram på tunga poster för då missar man just den blandning av erfarenhet som är så viktig men av det jag har sett fram till idag så har vi moderater en bra blandning av personer på olika poster.

Inga kommentarer: