Sidor

måndag 18 juni 2012

Idag sprack kommunledningen i Gävle - igen och Hans Wahlström och Roger Persson uppträdde ovärdigt!

Idag hade vi en budgetdebatt i Gävle kommunfullmäktige om mål och ramar. Det fanns 4 versioner att ta ställning till. En enig och offensiv allians som hade ett förslag, ett förslag från sd, ett förslag från s och mp och så ett eget alternativ från v.

Det vore inte så anmärkningsvärt om det inte vore för att det är just s v och mp som styr Gävle - eller rättare sagt - vanstyr. Det är en handlingsförlamad kommunledning som löser alla interna problem mellan partierna genom att låna mer pengar. Man skuldsätter alltså Gävleborna mer och mer. Idag så hade man själv skrivit i handlingarna att vi inte når målet att komma ner i en skuld på 100 000 per kommuninvånare. 2009 var vi den 37:e mest skuldsatta kommunen i Sverige och det finns kommuner som har lägst skuld per invånare, som ligger nere på cirka 30 000 per person. Arbetarbladet  och GD skriver om det här, men missar egentligen i sina artiklar att kommunledningen i Gävle spruckit.

Det finns säkert en och annan Gävlebo som tänker - hur har det gått till i Grekland. Varför har folket valt politiker som har valt att lånesätta grekerna istället för att sköta ekonomin som Anders Borg och Alliansen i Sverige, men det räcker alltså att titta på den lokala kommunledningen i Gävle bestående av s, v och mp för att se motsvarande skuldpolitik föras.

I övrigt var det en pigg debatt idag. Jag hade skrivit så slarvigt i mina anteckningar så jag fick begära ordet igen efter det att jag renskrivit anteckningarna i mitt första inlägg. Så kan det gå när man skriver som en läkare...

Men däremot så var det två riktigt fega politiker idag i Gävle kommunfullmäktige. Det var  den gamel fackpampen Hans Wahlström, s och Roger Persson mp som uppträde ovärdigt en seriös kommunfullmäktigeledamot idag. De väntade ut tiden till dess att moderaternas talartid var slut och sedan gick de till personangrepp mot mig. Jag svartmålade Gävle genom att påpeka att Gävle ligger lågt i nationella rankinglistor (tidningen Fokus och Svenskt Näringsliv bl a ) men kunde inte bemöta deras personangrepp

Så gör bara personer som inte törs ta en anständig debatt och det innebär också att de frivilliga begränsningar av vår talartid inte kan genomföras igen i kommunfullmäktige. Per Åke Fredriksson folkpartiets oppositionsråd var en hedersman genom att i sitt sista inlägg (han hade tid kvar)  lyfta fram och bemöta  alla stolligheter som Persson/Wahlström hade sagt från talarstolen och han kunde då försvara mig fast jag inte kunde bemöta det personligen.

Inga kommentarer: