Sidor

torsdag 18 oktober 2012

Snabbfakta om processen med infrastruktur



 
 Måndagen den 15 oktober överlämnades   Infrastrukturpropositionen till Riksdagen. Där presenteras de ekonomiska ramarna, förslag till utgångspunkter, förutsättningar och inriktning för utveckling av transportinfrastrukturen. Propositionen tar avstamp i nu liggande plan och Trafikverkets kapacitetsutredning och föreslår i
första hand mer resurser till drift och underhåll av befintligt system, i andra hand  föreslås nyinvesteringar. Vi behöver vårda det vi har, samtidigt som vi bygger för framtiden.


Det är INTE i infrastrukturpropositionen som det bestäms vilka vägar,  järnvägar och objekt som ska byggas.


Efter att Riksdagen fattat beslut om propositionen ska Trafikverket genomföra en åtgärdsplanering. I denna tas förslag på  långsiktiga planer fram för hur infrastrukturen för alla tranportslag ska byggas ut och underhållas.  Med utgångspunkt i Trafikverkets åtgärdsplan fattar sedan regeringen
beslut om till exempel vilka vägar, järnvägar etc som ska ingå i den nationella planen.
Åtgärdsplanering
På uppdrag av regeringen ska Trafikverket ta fram en
åtgärdsplanering för 2014-2025 och de 21 länen ska ta fram var sin länsplan för
samma period. Trafikverket överväger och prioriterar olika åtgärder som sedan
presenteras som förslag till nationell plan våren 2013. Detta förslag skickar sedan
regeringen ut på bred remiss hösten 2013. Länen ansvarar för att upprätta och
fastställa länsplaner för regional transportinfrastruktur utifrån de ekonomiska ramar
regeringen fastställer.
Våren 2014 beslutar regeringen om en ny nationell plan för 2014-2025.


Hur blir det med länsplanerna för 2014-2025?
Utgångspunkten är att de ekonomiska ramarna till länens planer för tiden fram till
och med 2021 ligger fast. Den totala genomsnittliga nivån som länen disponerar
fram till 2021 avser regeringen förlänga till 2025. Länen kan således inom givna
ekonomiska ramar dels revidera planerna som ligger fram till 2021, dels planera
för nya åtgärder mellan 2022–2025.


Infrastrukturproposition, 522 miljarder

86 miljarder till drift och underhåll av järnväg

155 miljarder till drift och underhåll av väg
http://www.regeringen.se/sb/d/16566

Inga kommentarer: