Sidor

torsdag 6 december 2012

Rasisterna får svar på tal idag i GD av Tomas Tobe och Cecilia Magnusson

Mina två kollegor i Riksdagen  Tomas Tobe och Cecilia Magnusson ger svar på tal idag till rättshaveristen Olle Ljungbäck, som hade en mycket märklig insändare i GD för ett par veckor sedan. Minst lika märklig som insändaren var - är det att GD överhuvudtaget publicerade den. Den hade mer gjort sig på rasistiska hemsidor och i en kommentar på GD.se framgick det också från rättshaveristen att han skickat den till ett stort antal tidningar över hela Sverige men att det bara var GD som publicerat den.

De inleder artikeln;

Skribenten Olle Ljungbeck hävdar i en debattartikel i GD den 11/11 att Moderaterna skyddar religiöst grundad extremism. Detta är helt fel och är ett påstående gränsande till förtal.

Skribenten hänvisar till en flera år gammal TV-intervju där den numera moderata riksdagsledamoten Abdirizak Waberi från Göteborg ger teologiska förklaringar och resonemang utifrån olika texter i Koranen, inte uttryck för personliga åsikter, såsom framställdes i programmet.

Efter att programmet sänts uttalade sig Waberi och sa: ”Jag är svensk och dessutom är jag troende muslim. Jag är en varm anhängare av de mänskliga fri- och rättigheterna. Jag är för jämställdhet mellan könen, då är man vare sig överordnad eller underordnad. Svensk lagstiftning bygger på den principen där även homosexuella ska ha samma fri- och rättigheter som andra och det tycker jag är bra. Jag är ledsen att jag missförståtts och får i fortsättningen vara mycket tydligare.”

Vi är kollegor med Abdirisak Waberi och känner honom som en seriöst arbetande ledamot av Sveriges Riksdag. Han har återkommande dock blivit föremål för främlingsfientliga krafter som anklagat honom för en rad uppfattningar han inte delar. Detta är något vi beklagar och ser som oroande.

4 kommentarer:

Andreas sa...

Varför är det märkligt att de publicerade insändaren? Menar du att alla som inte håller med dig i en viss fråga ska tystas? Har du ens sett intervjun med Waberi förresten?

Lasse N sa...

Så han citerade alltså bara koranen, inte att det var hans egna åsikter.
Då är det förstås ok. Märkligt att de främlingsfientliga kan göra så stort väsen av några citat.

Lasse N sa...

Waberi "ger teologiska förklaringar och resonemang utifrån olika texter i Koranen, inte uttryck för personliga åsikter, såsom framställdes i programmet."

Ursäkta att jag återkommer i ärendet men jag tycker att din ursäkt för hans religiösa åsikter var så härlig : )
Mvh

Anonym sa...

Med vilken rätt kallar du folk rasister?
Är man rasist för att man älskar sitt land?
Vad har du själv gjort för bra för Sverige?
Har du själv gjort ett "hederligt" arbete,mer än snackat dig till en position?
Svettats,slitit för att få ekonomin gå ihop?
Har du besökt ett ålderdomshem?
Sett underbemanningen av våra gamla
som bevisligen arbetat för din välfärd?