Sidor

söndag 24 februari 2013

Arbetarbladet tappar dubbelt så mycket som GD. En effekt av sammanslagning av marknadsavdelningen?

GD tappar 2 % av sina prenumeranter men Arbetarbladet tappar enligt Mediavärlden ungefär dubbelt så mycket. Frågan är varför?

Dels kan det ha att göra med att ledarsidan har blivit helt ointressant under de nya skribenterna. Jag förstår att det inte var lätt att ersätta en profil som Kennet Lutti men någon kanske borde fundera varför han lockade till ett så högt läsande? Kennet var/är en fritänkare som alltid när det gällde självklart lyfte fram s oavsett vad de gjorde för tok, men däremellan kunde han faktiskt hålla sig oberoende från s. Detta till skillnad från dagens ledarskribenter som är obrottsligt lojala mot s. Dessutom skriver de bara om rikspolitik vilket också gör ledarsidan tämligen ointressant. Jag vet att det finns personer som inte är socialdemokrater som sagt upp AB därför att man läste Lutti men nu när han inte skriver längre så är det inte lika roligt...

Sedan så slog GD och AB ihop marknadsavdelningen för ett par år sedan och det var tydligen inte heller så lyckat för AB. Den interna konkurrens försvann vilket inte har gagnat upplagorna. I de flesta sammanhang gäller att konkurrens stimulerar till utveckling och det gäller även på tidningsområdet. GD och AB tappar tillsammans 6 % av sina trognaste kunder och jag tycker att det är djupt bekymmersamt. För det lokala samtalet och den lokala demokratin så är det bra om många människor förhåller sig till sina lokala nyheter och den lokala demokratin. Det är inte en politisk uppgift att lösa varför tidningarna inte är tillräckligt attraktiva. (även om jag tycker att vi ska ta bort reklamskatten på tidningarna)

Gå till vilken familj som helst så har de flesta familjemedlemmarna en smartphone som kostar 3-600 kronor per månad. Människor är beredda att betala åtskilliga hundralappar för information och möjligheten att kunna kommunicera med omvärlden men tidningarna har inte lyckats att förklara varför man ska betala för informationen som delges. Dessutom är det så att vi som prenumerar på tidningarna också betalar för dem som inte gör det. De som inte köper tidningarna åker helt enkelt snålskjuts på oss andra. Det är ett bekymmer som borde åtgärdas. Var har då GD och AB gjort de senaste veckorna för att gynna sina trognaste kunder? De har infört en avgift på 40 kronor per månad per tidning för att man ska kunna läsa tidningen på sin ipad eller Iphone. Detta till skillnad från DN Sydsvenskan DI mfl som självklart låter köpare av tidningen läsa den på alla tekniska plattformar.

Det är inte att man funderar på om man vill ha mindre trogna prenumeranter och köpare...

Inga kommentarer: