Sidor

fredag 10 maj 2013

Det finns kadetter som tror att jag och Lars Ohly har samma syn på försvaret..

Det finns tydligen kadetter som tror att jag inte är en vän av ett starkt försvar. Det är nog första gången jag buntats ihop med Lars Ohly åsiktsmässigt..

För att vara tydlig. Sverige behöver ett starkt försvar med en god försvarsförmåga. Jag tillbringade 15 månader i värnplikten och Reservsofficerskurs.

Det står dock inte emot att även försvaret måste använda de nära 50 miljarder man får per år på bästa sätt och att det verkar som att även försvaret har ägnat sig åt viss lobbying för att få mer pengar.

Det försvarsmakten kanske borde fundera på är vilka resurser som man skulle få med v och mp i en regering. Båda partierna vill skära kraftigt i försvarsutgifterna och mp vill snarast avveckla hela försvaret. Anledningen till att inte media utförligt beskriver det kan man bara spekulera om.




8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Försvaret får närmare 40 miljarder per år och det är en kostnad som inte ökat på väldigt länge. Dessutom så lobbar inte försvaret för mer pengar. Det är en myndighet som enl god sed påtalar när regering tillför för lite resurser för att lösa ut de uppgifter samma regering anslagit. Materielbeslut har skjutits upp och skjutits upp trots påpekanden från myndigheten. Jag vet att det är svårt med självbilden idag som moderat i försvarsfrågor. Traditionella väljargrupper som t ex officerare har helt tappat tilltron pga skönmålning mm.

JL sa...

"Nära 50 miljarder"!? Enligt Budgetproposition för 2013 framgår det tydligt att av de totalt ~46 miljarder utgiftsområde 6 omfattar är ~42 miljarder allokerade för försvarsmakten!

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Propositioner-och-skrivelser/Budgetproposition-for-2013-Utg_H0031d16/?html=true#page_17

Det är uttalanden som de du här gjort som undergräver inte bara kadetters utan också den redan anställda personalens förtroende för (M) förmåga att hantera den försvarsförmåga Sverige är folkrättsligt skyldigt att upprätthålla. Bemöda dig åtminstone med lite faktakontroll innan du börjar raljera över "lobbying" och annat!

Anonym sa...

50 miljarder? Senast jag tittade efter så var budgeten för Försvarsmakten snarare 40 miljarder.
Som väljare förväntar jag mig faktiskt att de som jobbar åt mig och resten av folket har stenkoll på siffror.

Anonym sa...

Haha, och du ska vara riksdagsledamot och intresserad av försvaret, sen när får försvaret 50 miljarder? Bra påläst var det ja, och lobbying, du gör dig bara pinsam!

Anonym sa...

Skrämmande att du representerar ett av Sveriges största partier. Närmare 50 miljarder? Bara 8 miljarder fel... hade Försvarsmakten fått 50 miljarder per år hade många av dagens problem inte funnits.

joners sa...

Som politiker så skall man väl har koll på fakta,
Nio miljarder de är mycke pengar Lars Ohly förlåt jag menar Lars Beckman. Att avrunda 41 miljarder upp till jämna 50 är inte vad man lär ut på matten i skolan.

Att ryska påsken skulle va lobbyism, nu är du ändå ute på farligt djupt vatten, konspirationdjupt vatten.
Vet inte vad som krävs av en politiker men de verkar som att kunskap om vad man pratar om, det behövs ej.

MartinW sa...

Sist jag tittade tillfördes försvaret cirka >22 mdrk? (Rensat för interna hyror, avveckling av gammal mtrl, internationella insatser mm). Men vad vet jag? Ni nymoderater är ju bra på att trolla med knäna oc dina 50 miljarder stämmer säkert i Anders Borgs underbara värld?

Föd moderat, ekonomie doktor i nationalekonomi och cd reservare i KJ.

Peter Olevik Dunder sa...

Ännu en från Modsen som sticker huvudet i sanden. Ledsamt. Kanske dags för mig att flytta hem till Gävleborg och styra upp borgerligheten. Lägg en röst på FP 2014 istället för sånt här alla allmänborgliga gävleborgare.