Sidor

onsdag 22 maj 2013

Det vore mer rimligt med en skatt som finansierar SR och SVT istället för en avgift...

Finansminister Anders Borg vill inte ha en skatt för att ta in avgiften till SR och SVT. Jag tillhör dem som tycker motsatsen. Det vore betydligt mer rimligt att ta in avgiften via skattsedeln till de statliga medierna. Jag har inte frågat Anders om varför han har den uppfattningen men ska göra det vid nästa tillfälle jag träffar honom.

Däremot är vi helt överens om att det räcker (gott och väl) med den 2% uppräkningen av intäkterna som Regering och Riksdag har beslutat om till de statliga medierna. Just nu befinner sig media i fritt fall vad gäller intäkter och hur många andra mediabolag är garanterad en uppräkning av 2%? Många skulle nog tvärtom skratta sig lyckliga om de hade den gynnsamma ekonomiska situation.

Jag tror att SR och SVT måste fundera över hur man använder sina resurser. Jag skulle gärna se en förstärkt regional radio och regionala nyheter och samhällsprogram. Behöver så stora staber som finns? Kan man göra nyhetsproduktionen mer effektiv? Kan man tänka sig samverkan mellan de regionala nyheterna mellan SR och SVT? På vilket sätt kan man tänka nytt helt enkelt?

Samverkan i lokaler och ledning? Samverkan i produktion? Det enda vi vet om framtiden är att den är föränderlig.

Inga kommentarer: