Sidor

måndag 22 juli 2013

Jack Werner är lojal med sin forna arbetsgivare, och söker nytt jobb inom SVT och SR?

Jack Werner, som är flitig bloggare och fd frilansare på Sveriges Radio mfl har skrivit ett blogginlägg om min kritik mot Radiotjänst. Han söker nya uppdrag åt Sveriges Radio och SVT?

I sak undviker han kliniskt att svara på den mediakritik som sakta men säkert även har börjat blomma upp även i Sverige. Uppdrag Granskning har tittat på hur vissa medier (läs Aftonbladet) förvanskat fakta, och den bok som Jack Werner borde läsa (eller inte om han vill undvika att få sin världsbild förlorad) är Åke Ortmarks memoarer. Han skriver om den vänstervridning som funnits och finns inom SR och SVT. Det är faktiskt ett samhällsproblem, och tack vare de fria medierna som finns i Sverige, inte minst internet, så har vi fått en mer öppen och ärlig samhällsdebatt. Inte minst det här blogginlägget och Jack Werners (som söker jobb i media) visar att man kan ha en helt annan relation till läsarna idag utan ett filter.

Det är viktigt att vi har fria och oberoende medier som granskar makten. Om Jack Werner hade följt den lokala debatten i Gävle så hade han sett att det är bl a därför som jag kritiserat Arbetarbladets kampanj 50 skäl.

Den enkla vägen är självklart att inte kritisera de inslag i media som är vänstervridna men jag tänker fortsätta att påpeka när media vinklar en nyhet på ett märkligt sätt. Att det är ovanligt att politiker gör det visar inte minst att jag 2010 blev uppringd av en ledande företrädare för Sveriges Radio Gävleborg som ifrågasatte mina blogginlägg där jag lyft fram att nyheter kan vinklas på ett annat sätt. Det här med yttrandefrihet gällde tydligen inte Riksdagsledamöter, eller kandidat som jag var då...

Jag ska ta ett exempel. När ska media börja skriva om alla de som har fått jobb tack vare förändringarna i sjukförsäkringen? Bara i min lilla bekantskapskrets finns det flera exempel på personer som har gått från förtidspension till arbete tack vare att Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen numera har fått i uppdrag att hjälpa människor tillbaka till jobb, istället för att passivt förtidspensionera arbetsföra människor. Vad hände med alla de domedagsberättelser i samband med påskupproret exempelvis? När ska media följa upp vad som har hänt med individerna?






Inga kommentarer: