Sidor

torsdag 19 september 2013

Missa inte Siewert Öholms debattartikel om SVT på SVD Brännpunkt

Dagens PS skriver om den fd SVT medarbetarens totala sågning av SVT. Det är en hård men rättvis kritik mot det statliga mediabolaget, vid en samlad bedömnin. Det är på SVD Brännpunkt som han tar till orda.

Jag tror att vi är på väg att bryta det glastak som har funnits där få har uttryckt åsikter om media. Även i Gävleborg är taket lågt - kom ihåg när jag blev uppringd av företrädare för Radio Gävleborg sommaren 2010, där man ansåg att jag inte skulle blogga om hur jag tycker att SR vinklar nyheter till förmån för s v och mp.

Om vi inte kan ha en öppen och ärlig debatt om även det faktum att 8/10 journalister röstar rött, och vad det får för konsekvenser för nyhetsrapporteringen, vad lever vi då i för demokrati?

Det anses självklart att vilken journalist som helst kan uttrycka sig nedvärderande om politiker och andra samhällsföreträdare men gud nåde den som kritiserar en journalist eller nyhetsredaktion. Kårandan är mycket stark i media. Låt mig ta ett exempel. Förutom SVD Näringsliv idag, vilka andra redaktioner har beskrivit vad den nya arbetsmarknadsministern vill göra för att förbättra Arbetsförmedlingen i Sverige? Är det inte så att man har fokuserat på helt andra saker och här har Niklas Svensson Expressen och andra mediaföreträdare gått hand i hand med twittervänstern. De har en egen agenda - att svartmåla alliansregeringen och dess företrädare - men det har väl inte media?

Inga kommentarer: