Sidor

onsdag 23 oktober 2013

Det är förmodligen lättare att vara positiv till björn och varg om man bor i Nacka..

Idag hade Rovdjurscentrum från Järvsö ett intressant möte i Riksdagen. Man hade samlat ett antal olika intressenter som berörs av rovdjursfrågan till dialog med riksdagsledamöter som var inbjudna.

En av organisationerna Svenska Rovdjursföreningen, höll ett brandtal för björn och varg i Sverige. Jag passade på att fråga henne var hon själv bodde och svaret var Nacka, utanför Stockholm Jag frågade henne också om de hade mycket björn och varg i Nacka, och svaret på den frågan var också nej.

Det är alltså lättare att ha åsikten att det är viktigt med mycket björn och varg i skogen, om man själv bor i Nacka, där det inte finns rovdjur. Jag har aldrig hört Svenska Rovdjursföreningen strida för att det borde finnas björn och varg på i Nacka, men länka gärna en artikel till mig om du hittar det.

Det är viktigt med balans i naturen, och det gäller även i rovdjursfrågan. Min enkla ståndpunkt är att den som berörs av frågan också ska ha ett stort inflytande över den. Eller uttryckt så här; Bor man i Ljusdal eller Ovanåker där det finns mycket rovdjur så ska man ha ett större inflytande över frågan än den som bor i Nacka.

Inga kommentarer: