Sidor

torsdag 23 januari 2014

Gävle kommun har ett stort ansvar att hitta rätt köpare när man säljer!

När Gävle kommun sålde dåvarande kommunalt ägda Furuviksparken så fanns det flera intresserade köpare. Bl a en köpare med en mycket stor branscherfarenhet och stort kunnande. Av olika anledning valde istället Gävle kommun att sälja till dåvarande vd. Den köparen saknade ekonomiska muskler vilket jag varnade för när vi sålde. Istället fick köparen låna 6.5 miljoner av Gävle kommun utöver kommunbidraget på lika mycket som betalades ut strax före överlåtelsen. Man kan säga att köparen fick 10-13 miljoner i kontanter för att köpa. Efter några år var pengarna slut och istället sålde köparen parken vidare till en stor koncern med 25 miljoner i vinst. Jag drev självklart frågan att Gävle kommun skulle kräva tillbaka de 6.5 miljonerna (då hade man gjort en vinst på 17 miljoner istället för 25) men s v och mp har vägrat att kräva tillbaka pengarna, trots att Förvaltningsrätten i Falun konstaterat att det var olagligt att skänka bort lånet på 6.5 miljoner.

Även när containerterminalen skulle säljas så hade Gävle kommun en möjlighet att utnyttja en återköpsklausul. Då hade kommunen kunnat köpa in bolaget och sedan under lugn och ro valt en långsiktig ägare, eller kanske ännu bättre, lagt ut driften på entreprenad. Min oro grundade sig i att man genom öppna källor kunde se att bolaget som köpte inte hade de ekonomiska musklerna. Därför varnade jag för konsekvenserna av affären och reserverade mig mot KF beslut. Tyvärr visar det sig nu att jag i alla delar verkar ha fått rätt. Motsatsen hade varit bättre.

Inga kommentarer: