Sidor

torsdag 13 mars 2014

Mitt i den värsta tidningskrisen någonsin vill Miljöpartiet förbjuda - reklam och därmed annonsintäkter!

Igår debatterade Riksdagen företagsbeskattning och punktskatter. Jag rekommenderar varje väljare att gå in och de den debatten. Där stod bl a norrbottningen Hanna Bergstedt och argumenterade mot norrlands intressen genom att plädera för en kilometerskatt. Hon vet självklart att det skulle slå ut jobb i basindustrin genom att produkterna blir dyrare, och hon vet också att alla produkter som vi köper i en butik skulle bli dyrare, men hon vet också att s budget inte går ihop om man inte inför en straffskatt på avstånd på 4 miljarder. De behöver pengarna till stora utbyggnader av bidragssystemen. Alliansen bekämpar inte avstånd utan utsläpp.

Men det mest märkliga inlägget hölls av miljöpartiets riksdagsledamot. Mitt i den värsta tidningskrisen någonsin så vill hon förbjuda reklam, och därmed annonsintäkter för tidningar.

Det sägs (och mätningar visar) att miljöpartiet är journalisternas favoritparti. Ca 50 % av dessa röstar på mp och sedan kommer v och s. 8 av 10 journalister röstar rött i Sverige.

OM det skulle gå så olyckligt att mp kommer till makten så riskerar alltså all reklam i samhället att förbjudas. (förutom politiskt säger hon också i debatten). Det skulle riskera att all journalistik slås ut i Sverige, förutom de statliga medierna som inte är beroende av intäkter utöver de statliga medlen.

Det vore ett allvarligt dråpslag mot samhällsdebatten i Sverige och jag kan inte ens tänka mig konsekvenserna av detta. Jag frågade på twitter igår vad en tidning skulle kosta utan annonsintäkter och fick svaret 100 kronor per styck. Vem skulle köpa Gefle Dagblad eller Arbetarbladet då?

MP är inte bara ett hot mot basundustrin, svenska hushåll utan nu ett allvarligt demokratihot mot yttrandefrihet och medier. Tidningarna skulle slås ut oerhört snabbt med ett reklam och annonsförbud.

Inga kommentarer: