Sidor

torsdag 3 juli 2014

Varför är du så negativ undrade Täppas Fogelberg men jag svarade lugnt och sansat att jag älskar Gävle och Gävleborg och har valt att bo här!

I veckan hade Region Gävleborg / landstinget Gävleborg en gigantisk monter i Almedalen. Nyttan med det kan ifrågasättas. Förmodligen hade det varit betydligt bättre om samma monter hade placerats på Ockelbomarknad, men andra får väl utvärdera nyttan och kostnaden. Det var rätt många som reagerade till mig just med synpunkten vad kostar det dyraste hörnet i Almedalen, och var det inte landstinget Gävleborg som ligger sist på alla rankinglistor när det gäller sjukvården?

En programpunkt var att Täppas Fogelberg samtalade med ledande politiker från Gävleborg och i mitt samtal så öppnade Täppas med att fråga mig om varför jag ofta så kritisk mot Gävle och Gävleborg. Mitt svar blev ungefär såhär:

- Jag har valt att bo och leva i Gävle och älskar vårt län och vår fina stad. Vi har ett fantastiskt geografiskt läge och många skickliga och framgångsrika entreprenörer. Vår sommarstuga ligger i Hälsingland och vi hade ett trevligt midsommarfirande i Järvsö. I många avseende är Hälsingland mer vackert och turistvänligt än Dalarna (här la kollega Ulf Berg in en protest på twitter).

MEN för att kunna lösa ett samhällsproblem så måste man först se ett problem och erkänna att det finns. Att förneka verkligheten har aldrig varit en framgångrik modell. Det ligger självklart i maktens intresse att försöka utmåla den som vill ha förändringar som kritisk - och i den fällan hade alltså Täppas Fogelberg gått, genom att han ställde de frågor han gjorde....

Jag älskar Gävleborg och ha valt att bo i Gävle med min familj. Jag vill liksom du som läser det här ha ett bättre län att leva och bo i. Jag vill att fler får jobb, att vi därmed får in högre skatteintäkter och får en bättre välfärd. Det är inte en naturlag att vi ska ligga sämst till på alla rankinglistor utan i slutet av nästa mandatperiod, efter alliansstyre under 4år så ska vi vända länets och Gävles utveckling.

Vi måste ha en lägre kommunaskatt i Gävle så att vi får hit fler  personer som är driftiga och som vill driva sina företag. Får vi en lägre kommunalskatt så ökar också hushållens disponibla inkomst och handeln växer. Den chockskattehöjning som V MP S gjorde i Gävle vid årsskiftet kostar en barnfamilj ca 5000 kronor per år. Om samma familj bodde i Uppsala skulle man spara ca 40 000 kronor på en mandatperiod.

Nu är ekonomin så körd i botten i Gävle så det kommer att ta några år att sänka skattetrycket. Det är viktigt att vi säkerställer resurserna till välfärden men med ett alliansstyre i Gävle så får en stabil och trygg ekonomi, ett bättre företagsklimat och därmed fler i jobb. Då ökar skatteintäkterna rejält.

Att 13.8 % (!) av Gävleborna är arbetslösa är helt oacceptabelt och Gävle har 12 förlorade år bakom sig med Blank s styre. Titta på allianstyrda Uppsala så ser du att där har vi Sveriges lägsta arbetslöshet istället för den högsta! Det är den vision jag har för Gävle. Vi ska konkurrera med Uppsala om den lägsta arbetslösheten och de mest attraktiva kommunen i Sverige!



1 kommentar:

Anonym sa...

Har ni inte väldigt stor invandring i Gävle också? Spelar det då så stor roll egentligen vilket parti som styr? Kostnaden för detta tar ju mycket resurser till annat, bekämpa ungdomsarbetslöshet mm?