Sidor

tisdag 25 februari 2014

S tidningar rasar mest och Arbetarbladet är numera under 20 000 exemplar!

Ibland talas det om att det går en vänstervind i Sverige men tittar man på försäljningen av tydligt s-märkta tidningar så är det ett ras utan det like i sålda tidningar. Det kan bero på olika orsaker. Det är ofta en andra tidning eller liknande men Aftonbladet har tappat 15 %!

Arbetarbladet har rasat ordentligt skriver Mediavärlden och ligger nu på historiskt låga utgivningsnivåer. Numera till och med under 20 000 exemplar och jag tror att tidningen aldrig har legat så lågt i modern tid. Nu är det inte bara Arbetarbladet som har stora problem, utan även Folkbladet i Umeå har rasat med 11 %, Dagbladet i Sundsvall likaså liksom Dalademokraten.

Det är inte någon hemlighet för den som läser min blogg att jag har varit och är djupt kritiskt till att Arbetarbladet på redaktionell plats har drivit s -kampanjen 50 skäl. Likaså var jag kritiskt till att man skuldbelade alla kvinnor som gick på en föreställning på Läkerol Arena och roade sig (Ladies night), och tidningen har även skuldbelagt jägare på redaktionell plats. Den som om möjligt har varit ännu mer kritisk än mig är Kennet Lutti. Han vet självklart efter närmre 50 års erfarenhet hur viktigt det är att tidningen på redaktionell plats tilltalar alla målgrupper och att man är politisk neutral. Här verkar det uppenbarligen som att Arbetarbladet har tagit ett ordentligt snedsprång genom den nya ledningens inriktning. Tappet på AB är inte 11 % som Folkbladet i Umeå men det är dubbelt så stort som marknaden tappar.

Varför är jag då som Moderat bekymrad över att s-tidningen Arbetarbladet och andra s-tidningar tappar läsare och köpare? Är inte det bra ur ett moderat perspektiv? Nej, jag tycker inte det. Finns det två tidningsredaktioner på orten så stimulerar det till konkurrens om nyheter och redaktionerna kommer att vinkla nyheter på olika sätt. Det vore inte bra med ett åsiktsmonopol helt enkelt.

Nu är det som sagt inte bara Arbetarbladet som rasar utan de flesta s-tidningarna i Sverige och det kan i sig vara ett sundhetstecken. 8 år med alliansen har gjort att glastaket över åsiktsutbudet har spräckts. Numera kan medborgarna själva via internet snabbt bilda sig en uppfattning genom att läsa olika nyheter från många olika nyhetskällor. Att då som arbetarrörelsen gjorde tidigare, och i viss mån gör nu, driva politiska kampanjer på redaktionell plats gör att läsarna/köparna bara blir förbannade och istället väljer man bort produkten. Det är därför som LO kampanjerna mot regeringen inte kommer att lyckas. Det retar bara upp människor när de själva både vill och kan bilda sig en egen uppfattning om hur man vill att Sverige ska styras. Tack och lov är den tiden förbi när barnen skulle fostras i Unga Örnar, bilen tankas på OK, maten handlas på Konsum och främsta nyhetskällan var arbetarrörelsens tidning Arbetarbladet eller statliga SVT och SR. Vi lever helt enkelt i en ny tid nu.







Inga kommentarer: